Stort sortiment med fröer & odlingstillbehör

Frakt från 29kr! Fri frakt vid order över 350kr (gäller ej skrymmande varor)

Köp- och leveransvillkor

Dessa köp- och leveransvillkor gäller för Allafroer.se som ägs och drivs av Idéladan AB.
Allafröer.se erbjuder fröer, växter och odlingsprodukter med målet att det ska vara enkelt och roligt att odla.
Villkoren tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på sajten av kunder som är bosatta i Sverige.

Du som kund hos oss har rätt att begära ut information kring dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy. Du har också rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas.

Vid frågor kontakta oss via kontaktformuläret på allafroer.se.

Vi har som mål att besvara ditt ärende inom 24 timmar.

Leveransvillkor

Vi hanterar din order så snabbt vi kan. Normalt samma dag eller dagen efter din order. Normal leveranstid är 1-3 dagar. Under högsäsong kan det ta längre tid. Växtordrar skickas från externt lager. Där är hanteringstiden längre. Upp till 10 arbetsdagar.

Vi skickar beställningar med Postnord. När det gäller växtordrar så skickas dessa från ett externt lager då kan annan speditör användas. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dagar), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Fraktkostnad från 29kr. Frakten är viktbaserad och detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan. Vid ordervärde överstigande 350 kr bjuder vi på fraktkostnaden (Gäller ej vissa skrymmande varor t ex brätten, hinkar med näring och odlingstunlar där storlek och vikt gör att fraktkostnaden ofta överstiger ordervärdet).

Vi reserverar oss för slutförsäljning samt för eventuella restnoteringar hos våra leverantörer som kan påverka leveranstiden.

Ångerrätt/Reklamation

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Enligt distansavtalslagen har du som konsument normalt rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du mottagit varan, utan att ange något skäl.

Observera att ångerrätten inte gäller för levande växter, då dessa snabbt kan försämras och därför undantas enligt lagen (Lag 2005:59 om distansavtal §11 punkt 4).

Det innebär att beställningar av till exempel plantor eller andra levande växter inte kan returneras eller ångras efter att de skickats.

För övriga varor gäller full ångerrätt i 14 dagar, förutsatt att produkten är i oförändrat skick. Du betalar själv returfrakten.

Vi följer konsumentköplagen, vilket innebär att du har rätt att reklamera en vara inom 3 år från att du tagit emot den, om den visar sig vara felaktig.

Returadress:

Cama Gruppen (allafröer)
Exportgatan 28 42246 Hisings backa
Sweden

 

Fröer kan reklameras om:

  • Påsen innehåller fel sort.

  • Fröerna är uppenbart defekta eller skadade vid leverans.

  • Grobarheten är mycket låg och det finns rimlig misstanke om att partiet är felaktigt.

För att reklamera fröer med låg grobarhet behöver du kunna visa hur du sått dem (t.ex. med bilder, datum och beskrivning av såddförhållanden), eftersom grobarhet påverkas av temperatur, jord, vatten och ljus.

Vad gäller för levande växter (plantor, sticklingar, knölar, lökar)?

Dessa produkter kan reklameras om:

  • De är döda eller i mycket dåligt skick vid leverans. (Kontakta oss samt ta bilder på växterna vid leverans om du misstänker att de är i dåligt skick. Växterna kan se ut att vara i dåligt skicka efter en leverans men återhämtar sig ofta snabbt. Vi hjälper dig med bedömningen av växten.)

  • Produkten inte stämmer med beställningen (fel art eller sort).

Reklamation gäller inte om växten dör på grund av torka, frost, fel plantering eller andra yttre faktorer efter att den levererats i gott skick.

Återbetalning sker på det sätt och med den betalleverantör som du betalt med.

 

Felleverans

Om vi har skickat fel vara till dig så kontakta oss på 0738-114488 eller via mail kundservice@allafroer.se så hjälper vi dig så att du får rätt varor. Självklart står vi för returfrakt av de felaktiga produkterna och de rätta produkterna till dig.

Betalningsalternativ

Det kan vara intressant för kunden att se sammanfattade villkor för de olika betalningsalternativ som erbjuds. Villkoren styrs av ert avtal med betalningsleverantören och ni bör informera era kunder om dessa villkor här. Här följer några exempel.

- Qliro

I checkouten kan du betala med ett flertal betalningsalternativ via Qliro. Välj att  Betala direkt eller Betala senare.

Minimiorder

Vi har för tillfället ingen minigräns för order.

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

 

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen